Elektrische locomotieven van de

Belgische spoorwegen

Meerspanningslocomotief

Reeks 19

Rollend materiaal
Huidige toestand : 24 locomotieven zijn in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2048
 

Algemene kenmerken


Type
Bouwer
Bouwjaar
Indienststelling
Nummering
Effectief
As indeling
Dienstspanningen
Tractievermogen
Recuperatievermogen
Rheostatisch vermogen
Totale massa
Maximum asbelasting
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid
Grensprofiel
HLE 19
Siemens
2011 - 2012
2012
1901 - 1924
24
Bo'Bo'
25kVAC 50Hz, 1.5kV en 3kVDC
bij 25kV en 3kV: 5MW (Boost 6MW), bij 1,5kV: 2,4MW
bij 25kV en 3kV: 5MW, bij 1,5kV: 2,4MW
bij 3kV en 1,5kV: 2,6MW
90t
22,5t
300kN
bij 25kV en 3kV: 200km/h, bij 1,5kV: 160km/h
UIC 505.1
Afmetingen
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophangingen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto (gestreken)
Wieldiameter (min - max)
Maximum boogstraal
19580mm
3014mm
9900mm
3000mm
5000mm
1040mm
3955mm
4278mm
1070 - 1150mm
100m
Mechanisch gedeelte Locomotief 1904 te Hasselt - 2017
Pneumatische remuitrusting
- Automatische rem met pneumatische antislipbescherming.
  De verhouding tussen de elektrische rem en de pneumatische rem wordt geregeld door een
  gecombineerde inrichting, 'BLENDING' genoemd.
- Directe rem.
- Pneumatische remmen via 8 intern geventileerde schijfremmen (2 per wielstel)
- Veerrem,geïntegreerd in een schijfremeenheid (1 per wielstel)
Elektrische remuitrusting  
- Recuperatierem als primaire rem
- Rheostatische rem
Uitrusting voor persluchtproduktie
- 1 schroefcompressor Knorr die de luchtreservoirs met een capaciteit van 1000L vult (10bar).
- Zuigdebiet: 2400l/min
Overbrenging trekkracht/remkracht
- Motor-As: via tandwiel met een overbrengingsverhouding van 91/27, meeneemstangen en holle as.
- As-Draaistel: per geleidingsstang.
- Draaistel-Kast: via draaispil en meeneemstang.
- Kast-Trein: Kant 1: via automatische GF koppeling.
- Kast-Trein: Kant 2: via trekhaak tot 1500kN en buffers met hydraulische schokdemping.
Primaire en secundaire ophanging
- Met veren en hydraulische schokdempers
Verwarming van de stuurpost
- Acclimatisatie van Faiveley.
Elektrisch gedeelte
Stroomafnemers
Type
Aantal
Faiveley
2
Tractieuitrusting
1 Oliegekoelde hoofdtransfo
Vermogen
Secundaire spanningen

2 watergekoelde IGBT-tractieomvormers
1e trap DC
⇒ AC
⇒ DC
Tussenliggende spanningsbus AC
2e trap

4 Tractiemotoren
Type
Doorlopend vermogen
Ophanging
<
6,3MVA
Tractie: 4x1850V eenfasig
Verwarming: 1x1500V eenfasig
<
2 opjaagomvormers+2 omvormers voor de rheostatische rem.
2 gelijkrichterbruggen met 4 kwadranten.
2000-4200V
3400-3600V
2 driefasige wisselrichters (1 per tractiemotor)
1 driefasige hulpwisselrichter 440V
<
asynchrone draaistroommotor met 2 poolparen
1,25MW
op 3 punten, volledig opgehangen aan het draaistelframe
Hulptoestellen 
2 luchtgekoelde hulptrafo's
Vermogen
Uitgangsspanning
1 Ventilatormotor voor hulptrafo's
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
1 Motor-compressor
Voedingsspanning
Vermogen
4 Ventilatormotoren tractiemotoren
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
2 Ventilatormotoren voor koeling
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
1 Ventilatormotor
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
2 oliepompen
Voedingsspanning
Vermogen
2 oliepompen
Voedingsspanning
Vermogen
Debiet
1 omvormer batterijlading
Voedingsspanning
Uitgangsspanning
Vermogen
2 omvormers 110V/24V
Vermogen
Energievoorziening van de trein
<
100kVA
3x400V
<
3x440V
4,4kVA
1,3m³/h
<
3x440V
23kVA
<
3x440V
15,5kVA
1,8m³/s
olie hoofdtransfo en water van de omvormers
3x440V
9,3kVA
11m³/s
voor de machinekamer
3x440V
3kVA
0.8m³/s
voor de olie van de hoofdtransfo
3x440V
5,7kVA
voor het koelwater van de omvormers
3x440V
5kVA
15m³/h
<
3x440V
110V DC
13kW
<
1kW
1,5kV op net 1,5kV; 3kV op net 3kV; 1,5kV 50Hz op net 25kV
Batterij
Type
Nominale laadspanning
<
Pb 96V 100Ah
110V
Seinuitrusting
Gegevensbus locomotief
Gegevensbus trein
ETCS, TBL2, TBL1+, TBL1, MEMOR, KVB
MVB
FIP